Werk- en reiservaringen Hilde

Op reis in de parel

Dinsdag 21 november: Met drie anderen uit ons huis stond ik afgelopen vrijdag zoals afgesproken om 7 uur klaar om te vertrekken voor onze driedaagse safari.Om 9.00 arriveerde het busje met 5 andere meiden en vertrokken we in de richting van Masindie in het Noordwesten.Onder weg was onze eerste stop een neushoornreservaat. In 1983 werd de neushoorn officieel uitgestorven verklaard in Oeganda en in 1997 werd het Rhino Fund Uganda opgericht met als doel de neushoorn weer terug te brengen. Middels de koop van 4 witte neushoorns uit Kenia en donaties van twee door de USA ontstond er een groep van 3 mannetjes en 3 vrouwtjes.In 2009 werd het eerste neushoornjong sinds 26 jaar weer in Oeganda geboren. Op dit moment bestaat de populatie uit 21 neushoorns die we onder begeleiding zochten en spotten. Prachtig ! Het uiteindelijke doel is het bereiken van een populatie van tussen de 35 en 40 neushoorns verdeeld over twee reservaten. Het inkomen van het Fonds bestaat uit 90% uit toersme en daar hebben wij dus aan bijgedragen.

Na nog een aantal uren rijden bereikten we het Red Chili restcamp aan de oever van de Nijl ,heel basic, waarschuwing:"ga niet alleen 's avonds wandelen want de Nijpaarden grazen tussen de tenten" Was ook inderdaad zo en dat was toch wel even angstig. Een goede accomodatie met goed eten en een groot kampvuur 's avonds waar het lokale personeel ons verraste met spannende oegandese volksverhalen. 's Ochtends om 5.30 de wekker en in de bus naar de ferry over de Nijl voor de gamedrive en het spotten van hopelijk de big five. De drie uur durende tocht door een prachtig afwisselend landschap in onze 'eigen' bus met chauffeur Paul en aangevuld met ranger Laura was echt,zoals de jonge meiden zeiden, 'onwijs gaaf!' De big five zagen we helaas niet maar wel olifanten,giraffen,empala's nijlpaarden,buffels en hyena's Bovendien een grote hoeveelheid prachtige vogels. Na een stevige lunch stapten we op de boot voor een cruise over de VictoriaNijl In ongeveer 2 uur zagen we vele nijlpaarden en krokodillen en de tocht eindigde onderaan de Murchison Falls De klim naar boven was heel warm en zwaar maar adembenemend,bovenaan gekomen werden we beloond met een prachtige regenboog,paradijselijk, en een enorme razende hoeveelheid water,zo mooi,niet te beschrijven. Paul stond ons weer op te wachten en vervoerde ons,doodmoe, naar ons zo mogelijk nog meer basic onderkomen voor de nacht,Vandaar uit vertrokken we de volgende dag,opnieuw heel vroeg naar onze laatste activteit de chimpansee tracking Middels opnieuw een pittige wandeling door de rainforest zochten, vonden en observeerden we een groep chimpansees Ook heel bijzonder. Om 18.00 uur zondag waren we terug in Kampala en keken we terug op een fantastische trip.

Het was omschakelen weer gisteren en vandaag.Maandagochtend bezocht ik opnieuw met collega maatschappelijk werkers diverse families in Namuwongo, ik geloofde het niet maar zelfs in de slums van Kampala is er nog verschil in slecht,heel slecht en erbarmelijk Gisteren was de stank,de rotzooi, en andere ellende zo mogelijk nog heftiger dan vorige week. Gelukkig heeft het de laatse dagen niet geregend.

Voor vandaag vind ik dit schrijven genoeg, belevenissen van heel verschillende aard de afgelopen week,ik ben bovendien begonnen met het vastleggen met mijn camera van de organisatie Hands for Hope in al zijn facetten en ontdek natuurlijk ook diverse organisatie perikelen. Af en toe tolt mijn hoofd want alles en iedereen kletst tegen mij aan en dat zijn natuurlijk zoals overal soms tegenstrijdige inzichten en meningen over visie, proces doelstelling en uitvoering.Vooralsnog stel ik me zo neutraal mogelijk op en laat alles rustig op me inwerken.

Ik onderzoek nog hoe ik foto's kan toevoegen aan deze verhalen maar heb daar nog enige studie voor nodig. Ik heb in elk geval de kabel van mijn camera in Nederland laten liggen dus het zullen Phone foto's worden Jullie houden ze tegoed, Hoop dat het jullie goed gaat, mij wel in ieder geval tot zover

Reacties

Reacties

Jolien

Indrukwekkend wat je beschrijft. Dat je hoofd tolt is onvermijdelijk door de zo andere wereld waarin je bent terecht gekomen denk ik.
Veel sterkte en plezier met de volunteers, begeleiders, kinderen en anderen die je mee maakt.
In Nederland mis je niks, veel regen en wind.

Adrianne

Wat een avontuur, geweldig hoor. En volgens mij kan je naast fotografie altijd nog gaan schrijven. Je verhalen lezen als een boek?

detta

Boeiend om je verhalen te lezen Hilde! Het ga je goed!

Mariet

Super wat je allemaal ziet en meemaakt. Pak je momenten en geniet. ?

erica

ik waan me zelf in Afrika met jouw bloemrijke beschrijving
geniet ervan Hilde

Marjolein

wat maak je veel mee Hilde en je
deelt het mooi met ons
ik lees je berichten met heel veel plezier
geniet nog van de komende tijd

paul kerkhoff

Wat zou ik graag als fotograafondersteuner met je meegegaan zijn op je 3daagse jungletrek, Prachtigklinkt het, al verbaast het mij dat je nog slaapt terwijl de neushoorns rond je tent sluipen. Het lijkt me trouwens ook niet makkelijk die slums te bezoeken, beschrijven en ook fotograferen? Hetklinkt overigens allemaal indrukwekkend, ik volg je met grote interesse en hoop dat alles goed blijft gaan. Geniet maar, hier is het wachten op pakjesavond. Liefs P.

.

Ria

Diep respect voor je Hilde , fijn dat je deze bijzondere ervaringen deelt.
Liefs, Ria

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood