Werk- en reiservaringen Hilde

Dilemma's

Zondagavond 26 november, In vergelijking met vorig weekend uitermate rustige dagen. Halverwege vorige week sloeg de malaise toch enigzins toe.Ik voelde me doodmoe en in allerlei opzichten niet lekker; volgens langer aanwezige volunteers iets wat een ieder die een aantal weken hier verblijft overkomt,het advies om het even rustig aan te doen heb ik dus ook maar opgevolgd.Het werd me ook duidelijk dat ik niet in die'paar' weken die ik hier verblijf kan voldoen aan alle vragen die op me af komen.' Hilde, kun je meedenken in een voorstel om mogelijk te komen tot extra aandacht voor kinderen die HIV positief zijn?', 'Hilde kun je 3x in de week een middagprogramma verzorgen voor de afternoongroep?, 'Hilde de foto's van de kinderen individueel zijn prima gelukt kun je ook de leefomgeving i.c de Namuwongo slum fotograferen? etc.. etc...' Aan de ene kant geeft het een kick om te ontdekken dat het kennelijk lukt om vertrouwen te wekken en betrokken te worden in zowel de uitvoering als het beleid van HfH aan de andere kant is het zaak om duurzaam vrijwilligerswerk te leveren ,dus geen taken of zaken op me te nemen die niet doorgezet of overgenomen worden na mijn vertrek. Soms heeft het er ook wel een beetje de schijn van dat vaste stafleden ook wel een beetje rekenen op het 'graag willen' en het enthousiasme van die buitenlandse vrijwilligers. Een balans zoeken en vinden in dit relatief kleine dilemma kost wel enige energie. Het verblijven in een huis waarin alle mensen in eenzelfde werksituatie zitten is steunend.Een groter dilemma en van een andere orde is de relatie tussen de meestal van oorsprong westerse oprichters van in mijn geval het project Hands for Hope en de nu uit voornamelijk Oegandezen bestaande staf. Mijn aanwezigheid hier is van zodanig korte tijd dat ik heel bescheiden blijf en zeker geen conclusies zal trekken maar degene die goed observeert ontkomt niet aan de indruk dat er diverse knelpunten zijn en ontstaan bv in het nemen van verantwoordelijkheid en het aansturen van processen en aanspreken van mensen daarop.

Even terug naar mijzelf. Door foutieve informatie van de reispoli van de ggd in Hoofddorp moest ik vandaag volgens schema mijn tweede vaccinatie Hep.b krijgen.Vaccin had ik in een ijspack meegenomen en hier in de koelkast bewaard,hopelijk is het goed gebleven en heeft het de diverse stoomstoringen overleefd.Sanne,derde-jaars HBO-V heeft het ingespoten vanochtend;zij vond het griezelijger dan ik. Het was vandaag een relatief bewolkte dag en dus vatten Mieke en ik het plan op om ons cultureel bezig te houden en bezochten we het Ugandese National Museum, een kleine twee uur werden we rondgeleid door Ivan die naast dit werk als rondleider in een museum zijn geld verdient met traditional local dance.Aardige jongen die een overvloed aan oegandees engels over ons uitstortte en bovendien heel benieuwd was naar het leven in Nederland. Een leuke ochtend in het oudste museum van Afrika. Vanmiddag dik een uur rondgestruind over de hand-en craftmarket en de eerste souvenirs,waaronder een prachtige handgemaakte pop voor Yuna, gekocht. Sommige mensen vinden het leuk en een sport maar geef mij maar de vaste prijzen van de Hema i.p.v. dat onderhandelen,afdingen weglopen en weer teruggeroepen worden en dan later horen dat je toch veel te veel betaald hebt Niet mijn ding.

Was het vorige week nog redelijk rustig hier in huis,gisteren zijn er twee belgische verpleegkundigen bij gekomen en deze week verwachten we nog twee nieuwe mensen.Ik ben heel blij nu met mijn 'studio' en heb gisteravond heerlijk in mijn eentje zowel de gedownloade Volkskrant als NRC kunnen lezen. Sommigen van jullie weten het maar ik vind het een uitdaging om goed te koken voor 'grotere' groepen dus gisteren en vandaag heb ik me uitgeleefd en gekookt voor acht personen.Goed gelukt,heel tevreden mensen.Alleen dat boodschappen doen en vervoeren achter op een boda boda is echt anders dan bij AH inslaan en inladen in een in de parkeergarage klaar staande Renault Clio.Maar geloof me,je wordt overal handig in.

Het is half tien,iedereen om mij heen maakt aanstalten om naar bed te gaan,ik ook Dit verhaal schrijf ik in de woonkamer want de wifi is niet sterk genoeg om mijn aangebouwde pandje te bereiken. Ik maak me op voor een nieuwe werkweek,heb er erg veel zin in en ga deze week bovendien een kennis van Arjan en Anna ontmoeten, Laurie,die hier in Kampala woont en werkt.Ze reageerde heel enthousiast op mijn mail dus ik ben benieuwd.Jullie ook allemaal goede dagen en succes met het voorbereiden van het sinterklaasfeest datwe hier overigens ook uitgebreid gaan vieren met pepernoten,warme chocolademelk en dankzij lootjes.nl cadeautjesvan max.10.000 Ugd . €2,50 .Wordt vervolgd


Reacties

Reacties

Dine

Hoi Hil,
Je klinkt langzamerhand als een ervaren vrijwilliger. Ik probeer me een voorstelling te maken van jouw situatie, denk terug aan mijn eigen ervaringen op Sri Lanka na de tsunami. Je kijkt met je westerse welvarende ogen en ziet zoveel meer dan je aan kan. Soms frustrerend maar vaak is dat wat je doet meer dan voldoende.
En wat leuk al die verschillende klussen die je mag doen!
Ik ben trots op je! Dikke knuffel, Dine

Mariet

Lieve Hilde. Weer een mooi verhaal. En inderdaad af en toe de handrem erop! X

Anneke

Hoi lieve Hilde! Joh wat een verhalen! Gelukkig ben je een sterk wijf, maar neem je rust ook op tijd. "Doe wat je kan, doe dát met plezier en voor de rest pffff (meer kun je niet)" Oei ik lijk Lenette van Dongen wel met haar Vlog. Sterkte, maak er wat moois van en ook........veel plezier!
xxx Anneke

Sjoerd en Sterre

Weer een leuk stuk mama! Een hele leuke manier van schrijven waarin je goed vertaald wat je allemaal meemaakt. Moet haast wel een ongelofelijke ervaring zijn om daar te zijn!
Succes de komende dagen! Kus van Sjoerd en Sterre!

Gert-Jan

Lieve zus, Prachtig te lezen hoe jij je daar als outsider toch nuttig weet te maken, helemaal gegeven de complexe problematiek daar. Indrukwekkend. Ben trots op je. Liefs, Gert-Jan

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood